V dnešnej dobe ľubovoľný druh reklamy predstavuje istý spoločenský fenomén. Človek sa môže skryť, kam chce, môže sa reklame vyhýbať, ako len chce, no reklama si ho aj tak nájde. Reklama sprevádza človeka pri tých najrôznejších okamihoch – pri rannom čítaní novín, pri ceste do práce na bilbordoch, na plagátoch v mestskej hromadnej doprave, pri prechádzke mestom na veľkoplošných obrazovkách, keď dostaneme od kamelota letáčik o akciách z neďalekého obchodného domu, poštové i e-mailové schránky zaplnené výhodnými ponukami a zľavami, bannery pri surfovaní na internete či virálne reklamy, o ktorých často ani nevieme, že sú reklamami.

A v konečnom dôsledku, sami sme chodiacimi reklamami, keď propagujeme výrobky, ktoré konzumujeme, v ktorých (značkové oblečenie), i s ktorými (smartfóny, iPady, tablety, počítače…) trávime väčšinu dňa. Reklama sa stala bežnou súčasťou našich životov.

Nielen Slovensko čelí náporu reklám, naši susedia, Poliaci, sa trápia rovnako. Pouliční umelci však vo Varšave vymysleli niečo, čo sa javí ako účinný nástroj v boji proti reklamám. Motivovala ich skutočnosť, že až 1580 zastávok autobusov a električiek v meste sa pod vplyvom modernizácie zmenilo doslova na reklamné priestory.

Hlavná myšlienka spočívala v tom, že typické plagáty rôznych reklám na zastávkach umelci vymenili za originálne plagáty z čipiek v bielo-modrej farebnej kombinácii bez akéhokoľvek textu, pričom ich textúra v mnohom pripomína naše ľudové vzory.

Ako prebiehala realizácia tejto myšlienky, si môžete pozrieť tu:

Plagáty vyzerali nasledovne:

Zdroj: behance.net; youtube.com