Blato, prach, voda, riziko… aj takto možno niektorí vnímajú offroad. Avšak tento nie veľmi tradičný koníček si získal srdcia mnohých. Jedným z nich je aj Milan Hanečák, ktorý preteká ako spolujazdec/navigátor v slovenskom Offroad Triale. V rozhovore nám prezradil, nielen to ako sa k tomuto hobby dostal, ale aj o tom čo všetko zahŕňa jazdiť “mimo cesty”.

Zdroj: Milan Hanečák

Na začiatok ako by ste našim čitateľom vysvetlili čo to vlastne offroad je? A ako ste sa k nemu vlastne dostali vy?

Pre úplne zjednodušenie by sa dalo povedať, že offroad je čokoľvek, kde sa človek pohybuje mimo normálnu cestu. Ako už z názvu vyplýva- off – ako vypnúť alebo mimo  a road – cesta. A taktiež sa dá povedať, že aj s akýmkoľvek dopravným prostriedkom, nielen auto motorka a podobne. 

Ale vo väčšine prípadov, ak sa povie offroad, jedná sa o jazdenie v teréne so štvorkolesovými vozidlami s pohonom 4×4.

Ako som sa k tomu dostal ? V podstate ma to priťahovalo už od detstva. Fascinovalo ma možnosť jazdiť mimo vytýčených trás a možnosti, ktoré tieto auta ponúkajú. Veľké kolesá, blato, silné motory….

Je to koníček pre každého alebo na to potrebujete špeciálne vzdelanie/zdatnosť?

Keďže tento koníček nevyžaduje špeciálne fyzické zdatnosti, dá sa povedať, že sa mu môže venovať každý. Skôr  ako vzdelanie by som povedal, že je potrebná trpezlivosť, určitá manuálna zručnosť a pomocou skúsenosti sa dá naučiť všetko potrebné.   

Čo všetko vlastne človek potrebuje aby sa tomu mohol venovať? Je to nejako vekovo obmedzené?

Terénne auto s pohonom 4×4. Pre začiatok by som povedal, že takmer akékoľvek. Potom postupom času sa človek rozhodne čo mu najviac pasuje a podľa časových a finančných možností sa rozhodne, či bude jazdiť iba rekreačne a na zrazoch, alebo aj súťažne. Samozrejme ide to postupne, ak už sa jedná o súťažné jazdenie, je potrebné mať skúsenosti, ako auto opraviť, vylepšiť, prípadne mať k dispozícii dielňu pre opravy.

Zdroj. Milan Hanečák

Aké autá sú najvhodnejšie na off road?

Staršie terénne autá, overenými sú : Suzuki Samurai, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, Jeep cherokee.

Je tento koníček finančne náročný?

V závislosti od úrovne akú človek jazdí, ale asi ako každý motoristický šport.

Ako dlho pretekáte? A pretekáte profesionálne alebo iba pre radosť?

Aktuálne pretekám, ako spolujazdec / navigátor v slovenskom Offroad Triale. Jazdíme preteky seriálu Majstrovstiev Slovenska a Majstrovstiev Českej republiky, raz ročne Majstrovstvá Európy. Tomuto druhu pretekov sa venujem od roku 2014.

Zdroj: Milan Hanečák
Zdroj: Milan Hanečák

Predpokladali ste niekedy, že vás táto vášeň natoľko pohltí a budete pretekať po rôznych krajinách?

Nepredpokladal. Roky som jazdieval rekreačne a zúčastňoval sa raz, maximalne dvakrát ročne nejakého slovenského zrazu, a to bolo všetko. Skôr to nebolo možné z finančného hľadiska, keďže som bol ešte študent. Aktuálne je to akási forma dovolenky. Niekto chodieva k moru, my jazdíme.

Koľko trvá a ako vyzerá Vaša príprava na preteky?

Preteky štandardne trvajú dva dni – sobota a nedeľa. Príprava na preteky  závisí od toho, ako veľmi rozbijeme auto na poslednom preteku :D. Niekedy sa auta nie je nutné dotknúť od preteku po pretek,  niekedy je nutná rozsiahla generálka či prestavba, alebo výmena poškodených dielov. Preteká sa približne od apríla do novembra, 7 až 9 pretekov, takže zhruba každý mesiac jeden

Predpokladám, že je tu aj pomerne široká komunita. Aké sú v nej vzťahy? Sú skôr priateľské alebo je tam rivalita?

Priateľská, ale samozrejme rivalita tam je. Ale zároveň si pomáhame. Ak sa niekomu pokazí auto, väčšinou  sa dáme dokopy a posádka si dokáže opraviť auto a pokračovať ďalej.

Zdroj: Milan Hanečák

 Ako beriete to riziko čo pri tom je? Nemáte občas strach?

Každé auto prechádza technickou previerkou, kde sa kontroluje bezpečnosť auta, ako miera úpravy, tuhosť karosérie, kvalita zvarov, sedačky a bezpečnostné pásy,  elektroinštalácie a iné. Z tohto hľadiska sú autá bezpečné. Adrenalín určite a miestami aj strach, ale o tom to je.

Prečo si myslíte, že tento koníček plný blata, prachu, vody a rizika si získava srdcia ľudí?

Pretože to nie je jednoduché, ak by bolo, mohol by to robiť každý. Ale až to raz okúsi, motivuje to a posúva limity toho, čo si človek myslel, že je možné. V dnešnom uponáhľanom svete to pomáha sa odreagovať a vypnúť, pretože na trati je potrebné sa sústrediť na úplne iné veci,  a to je fantastický duševný detox, ešte v kombinácii so skvelými ľuďmi a partiou, tak vznikajú nezabudnuteľné zážitky, na ktoré do smrti nezabudne.

Jednoducho, je nutné to zažiť. Raz vidieť resp. zažiť je lepšie ako tisíckrát počuť alebo čítať.

Zdroj: Čojee!?