Internet, noviny, rádio, televízia, rozhlas a mnoho ďalších masmediálnych prostriedkov! Všade sa píše o nedostatočnom a nekvalitnom vyučovaní zo strany pedagógov. Teraz však nenarážam na koronavírus, ktorý nás už dlhšie negatívne ovplyvňuje a sprevádza životom. V čom teda spočíva podstata problému v súčasnom vyučovaní na školách?
Často ste sa určite aj Vy stretli s niečím, čo Vám na vyučovaní prekážalo. Vo väčšine prípadov sa stretávame s učiteľmi, ktorí sa nevyznačujú vlastnosťami a schopnosťami, akými by mali. Netrpezlivosť učiteľov je jedným z mnohých, sprievodných javov, s ktorými sa na školách stretávame. Učiteľom chýba prirodzená trpezlivosť, ktorá by určite prispela aj k zlepšeniu vyučovacej klímy.
Mladí učitelia, ktorí prídu vyučovať nemajú toľko učebných skúseností, čo je aj vidieť. Majú problém s usmerňovaním žiakov, nevedú pedagogickú dokumentáciu takým spôsobom, akým si to vyžaduje vedenie a na hodiny chodia nedostatočne pripravení, čo sa odráža aj na učebných výsledkoch žiakov. Chce to však len prax na základe ktorej sa naučíte predvídaniu v problémových situáciách.
Za veľmi častý a rozšírený problém považujem učiteľov – teoretikov, ktorí teóriu stavajú vždy na prvé miesto. Dovolím si povedať, že to je chyba! Nezabúdajme na to, že ovládanie teoretických vedomostí je dôležité, avšak ich využitie a uplatnenie v praxi nevyhnutné. Za veľmi protektívny faktor považujem spájanie učiva s príkladmi zo života, na základe ktorého si žiaci učivo lepšie osvoja a pochopia jeho význam.
Motivácia k učeniu je závažným krokom k úspešnému a účinnému osvojovaniu vedomostí. Ak vyučujúci nevzbudí u žiakov záujem o učebnú látku, k dosiahnutiu cieľu sa dostane len veľmi ťažko.
Zdroj: Čojee!?|Foto: abart.sk