Narodil sa ako najmladšie dieťa v hudobníckej rodine. Posadnutosť gitarou a záujem o hudbu u malého Michala začala 12. septembra 1999, keď tento hudobník ako osemročný videl spievať a hrať svojho otca na gitare.
Prvá hudobná skúsenosť prišla na školských vystúpeniach a besiedkach. Neskôr vo veku dvanásť rokov začal vystupovať so svojim otcom, ktorý ho odmalička viedol k hudbe. Študoval na konzervatóriu v Bratislave, neskôr prestúpil na súkromné konzervatórium do Topoľčian. Absolvoval majstrovské hudobné kurzy na Universität für Musik und Kunst v Grazi. Popri štúdiu začal vyučovať na hudobných školách, založil niekoľko hudobných workshopov (Global Emerging Artists) a letných hudobných dielní doma aj v zahraničí. Na nekončiacej ceste za novými tvorivými nápadmi a postupmi má za sebou desiatky koncertov, vystúpení, spoluprác a projektov. Jednou z nich je aj spolupráca s výborným huslistom Adamom Halásom v kapele Stringbow.
Jeho zmyselnú mozaiku najrôznejších vplyvov, medzi ktorými nemožno prehliadnuť free jazz, rock, metal, world music, blues, funky, tvorí originálne hudobné spojenie, ktoré vytvára autentický dojem. Hudobný výraz a štýl je okamžite rozpoznateľný. Prístupnosť melodických akordov pretkaná prívalmi
chutných jednoduchých liniek nôt, ktoré plynulo prepínajú medzi jeho tónom a prstami. Jeho hra vyrástla zo širokej škály hudobných vplyvov. Jeho hudobný štýl vyšiel z pokusu napodobňovať svoje hudobné vzory a hľadania vlastných spôsobov hry. Tento pragmatický prístup ku gitare vyústil do jedinečného elektrického štýlu, ktorý vykazuje oduševnený nádych oživený vášňou a temperovaným živým citom pre lyriku.
Čo pre Vás znamená hudba? a ako ste sa dostal k hudbe ?
Hudba je radosť, smútok, spôsob vyjadrenia neopísateľných emócií. Ako neviditeľný maliar, ktorý dokáže dodať farby čiernobielemu svetu. Je to jeden z najdôležitejších aspektov života. Na svete je v súčasnosti veľa vecí, ktoré nás rozdeľujú – hranice, jazyky, náboženstvo, rasa a predsudky. Mnohé z týchto prekážok ani nikdy nezmiznú. Našťastie je tu hudba. Hudba, ktorá je mostom spájajúcim ľudí z rôznych brehov, prístavom zabíjajúcim smútok a mažúcim starosti, loďou, ktorá kolíše dušu. Som z hudobníckej rodiny to ma najviac ovplyvňovalo venovať sa hudbe.
Mávate alebo mávali ste trému pred vystúpeniami? Ako sa vám ju podarilo prekonať?
Samozrejme pred každým vystúpením mám trému, je to prirodzené a pre dobrý výkon je potrebné určité napätie, a v takýchto situáciách to slúži ako motor, ktorý nás tlačí vpred. Ale ak jej je príliš veľa, môže to mať negatívny vplyv na výkon a vtedy treba mať zvládnuté rôzne dychové cvičenia, vizualizáciu, relaxačné a aktivačné techniky. Je to vlastne mentálny tréning, ktorý sa nesnaží úzkosť potlačiť, ale naučiť sa ju zvládať. Druhou zbraňou je dôkladná príprava. Keď si uvedomím, že program ovládam, dodá mi to potrebné sebavedomie.
Vieme tiež že pracujete na hudobnej škole ako zvládate online vyučovanie počas momentálnej situácii ?
Online výučba je pre mňa relatívne nová skúsenosť a darí sa mi ju zvládať aj vďaka spolupráci rodičov. Vyučovanie podľa rozvrhu hodín nie je v súčasnej situácii reálne, preto si žiaci zadávajú hodiny cez Google disk, čím sa zmenila aj pracovná doba učiteľov. Vyučovanie prebieha tak, aby žiaci dokázali skĺbiť dohromady on-line vyučovanie základnej školy aj vlastné prípravy. Doteraz sa pracovná doba delila na priamu vyučovaciu činnosť a čas príprav na vyučovanie. Teraz nám pribudla i príprava na on-line hodiny, ktorá je časovo oveľa náročnejšia.
Využívame elektronickú pedagogickú dokumentáciu. Osobný kontakt je však pre umenie či rozvíjanie žiakovho talentu veľmi dôležitý. Tvorba prezentácií a výklad učebnej látky bez osobného kontaktu učiteľ – žiak je komplikovaná a trávim nad jej prípravou veľa hodín. Musím zohľadniť napr. fakt, že každý žiak nemá doma vytvorené podmienky – nie každý má k dispozícii napr. kvalitné mikrofóny na prenos hudby a podobne. Toto sú úskalia, s ktorými sa dnes všetci stretávame.
Prečo ste založili workshopy a letné dielne?
U nás na Slovensku sme si osvojili vyučovací model, ktorý sa dá definovať ako tzv. subjektovo orientovaná výuka bez praxe . Vyučuje sa konkrétny subjekt, teda odbor a nie to ako jeho teóriu aplikovať v praxi. Poučky, definície, notové zápisy. Študent sa musí v podstate namemorovať to, čo učiteľ od neho chce aby vedel. Ak to vie, stačí prísť na skúšku a tam v podstate zopakovať požadovaný obsah študijnej látky. Problém je, že takto nadobudnuté učivo študent po krátkom čase zabudne a teda vedomosti skôr namemorované ako pochopené sa stanú nepoužiteľnými v praxi. Poučky, definície sa dajú vždy vygoogliť. Workshopy sústreďujú hlavnú časť štúdia na prax. Ide o tzv. technicky orientovanú výuku hrania a riešenie technických problémov prostredníctvom nástroja.
Ako ste si našli svoj hudobný štýl? Ktorý štýl hráte najradšej?
Môj hudobný štýl vyšiel z pokusu napodobňovať moje hudobné vzory a hľadaním vlastných spôsobov hry. Tento pragmatický prístup ku gitare vyústil do originálneho štýlu, ktorý vykazuje oduševnený nádych oživený vášňou a temperovaným živým citom pre lyriku. Nemám len jeden obľúbený štýl. Páčia sa mi fúzie viacerých hudobných žánrov. Každý hudobný žáner má v sebe niečo pekné, medzi ne patrí: rock ,blues, jazz, funky, soul atď.
Čo si najradšej pustíte vo voľnom čase?
Neustále som v spojení s muzikou. Dôležitú úlohu potom v mojom živote zohráva ticho. Vo voľnom čase počúvam ticho.
Aké sú vaše plány do buducnosti?
Chcel by som nahrať inštrumentálny album, ktorý bude súborom hudobných nápadov a menších skladieb, ktoré na seba nadväzujú, ale odlišujú sa od seba použitými zvukmi a kompozičným spracovaním. Samozrejme hrať a vzdelávať sa ci už po hudobnej alebo technickej stránke a nadobudnuté vedomosti posúvať ďalej mojim študentom a priaznivcom gitarovej inštrumentálnej hudbe.
Da sa dostať do povedomia aj medzi zahraničných poslucháčov?
Tým aké sú dnes možnosti, rôzne hudobne streamovacie platformy alebo sociálne siete, cez ktoré môžete svoju hudbu zdieľať s ľuďmi z celého sveta v podstate z vlastnej izby a vašu hudbu si môže vypočuť ktokoľvek na akejkoľvek platforme aká mu vyhovuje a samozrejme si tú hudbu môže aj kúpiť. Pár rokov dozadu to nebolo možné. Bariéra toho priemyslu bola tak vysoká, že si to mohol dovoliť len málokto, niekto, kto mal obrovský talent, kontakty a známosti . Dnes ktokoľvek, kto sa o to trochu zaujíma, má kvalitnú hudbu, počítač a internet, tak sa jeho hudba dostane aj k zahraničným poslucháčom.
Kto alebo čo vás po umeleckej stránke najviac formovalo? Kto je váš hudobný idol?
Najviac ma formovali mená ako: Gary Moore ,Yngwie Malmsteen, Tony Ackerman, Oskar Alemán, Brian May, Uli Jon Roth, Ritchie Black More, Vinie Moore, Emil Elnebro, Tommy Emanuel a mnoho iných. Práve tí sa úplne vymykajú zvyšku hudobníkov. Za najväčší hudobný vzor poväzujem hudobníka Gutrieho Ghovana. Skvelý rockový tón kombinovaný s tým správnym feelingom. V jeho hre sa prepájajú vplyvy klasického rocku s modernými prvkami, a aj keď bluesové linky ozdobené vibratom striedajú technicky náročné pasáže zložené z tých najnáročnejších techník, keď napríklad kombinuje tapping cez viac strún so širokými prstokladmi ľavej ruky. Keď sa pozeráte na jeho hranie vidíte ľahkosť, samozrejmosť, hravosť a plynulosť, ktorá pôsobí tak, ako by nebolo nič jednoduchšie než hrať. Obdivujem jeho pokorný prejav a nadčasovú virtuóznu hru.
Ako si si vytvoril vzťah k elektrickej gitare?
Elektrická gitara ma zaujala, pretože ide o nástroj, ktorý sa dá kombinovať s gitarovými efektami a experimentovať tak s nekončenou škálou zvukov s obrovskou dynamikou. Tento nástroj otvára nové a nové možnosti. Vie byť drsný, hlasný, čistý, preparovaný a jemný.
Zdroj: Michal Polák / FOTO: Archív Michal Polák