Let Pan Am 103 bol let lietadla Boeing 747-121, 21. decembra 1988 ukončený teroristickým bombovým útokom, inak známym ako Aféra Lockerbie. Let spoločnosti Pan American World Airways smerujúceho z londýnskeho letiska Heathrow na newyorské letisko Johna Fitgeralda Kennedyho bol ukončený odpálením plastickej trhaviny typu Semtex na palube lietadla nad škótskym mestečkom Lockerbie, v kraji Dumfries a Galloway.
Teroristický útok si vyžiadal 270 obetí z 21 štátov. Medzi obeťami bolo až 11 osôb, ktoré zahynuli pod troskami na zemi. Udalosť bola považovaná až do teroristických útokov 11. septembra 2001 za najväčší teroristický útok na občanov USA, vďaka celkovému počtu 189 obetí z tohto štátu.
Podľa neskoršieho vyšetrovania bolo znalcami z oblasti pyrotechniky a bombových útokov zistené, že nálož plastickej trhaviny vybuchla v prednej časti batožinového priestoru. Podľa expertíz bolo použité k detonácii niečo medzi 340 až 450 gramov Semtexu. Trosky lietadla boli rozptýlené na území celkom 845 kilometrov štvorcových, k čomu prispel vietor s rýchlosťou 190 km/h.
Varovanie z Helsínk
5. decembra 1988 vydala Federálna letecká správa USA vyhlásenie, že neznámy muž s arabským prízvukom ohlásil na americkú ambasádu v Helsinkách možnosť výbuchu lietadla na linke Frankfurt – USA. Konkrétny dátum a typ lietadla nespomenul. Povedal len, že výbuch môže nastať v priebehu dvoch týždňov a spájať ho môžu s organizáciou palestínskeho politika. Taktiež tvrdil, že výbušninu dostane do lietadla Fínka. Hneď po tomto telefonáte boli kontaktované všetky americké letecké spoločnosti vrátane spoločnosti Pan Am. Pan Am ako jediná spoločnosť zdražila svoje letenky kvôli špeciálnym bezpečnostným opatreniam. Na frankfurtskom letisku bolo počas týchto dvoch týždňov omnoho viac bezpečnostným zložiek. Deň po tragickej udalosti našli pracovníci letiska na jednom zo stolov varovný bulletin. Pracovníčka, ktorá mala na starosti prezeranie batožiny, sa priznala, že o trhavine sa dozvedela až 11 mesiac po tragédii.
Motívy činu
Motívov činu je hneď niekoľko. Oficiálnym je atentát ako odplata Líbye za bombardovanie územia, ktoré v roku 1986 spustila americká armáda. Ďalšia teória tvrdí, že išlo o odvetu arabských radikálov za zostrelenie dopravného lietadla Airbus A300, ktoré malo na palube 290 ľudí. Podľa teórie Joe Viallsa spôsobili detonáciu rádiové vlny.
Atentát
Ako je už vyššie spomenuté, za explóziu mohla plastická trhavina značky Semtex. Tá bola zabudovaná v kazetovom rádioprehrávači, ktorý bol umiestnený v kufri v batožinovom priestore. Vyšetrovateľom sa podarilo zistiť, že v kufri bolo aj oblečenie, ktorého útržky sa našli na mieste tragédie. Kúsok látky doviedol odborníkov k maltskému obchodníkovi, ktorý dosvedčil, že oblečenie predal mužovi líbyjského výzoru, v ktorom neskôr spoznali Al Megrahima. Obchodník sa stal kľúčovým svedkom obžaloby.
Po zozbieraní základných poznatkov a identifikačných objektov bola vykonaná umelá rekonštrukcia detonácie trupu lietadla, čím sa zistilo, kde sa začalo lietadlo rozpadať a akú silu výbuch mal. Zistilo sa, že výbuch mal svoje „epicentrum“ v prednom batožinovom priestore, konkrétne pod písmenom „P“ v nápise Pan Am. Predná časť lietadla sa od trupu oddelila počas len troch sekúnd od výbuchu. V neskôr nájdenej čiernej skrinke bolo v dobe od detonácie zaznamenaných iba 180 milisekúnd šumu, pri ktorých bolo zariadenie uvedené mimo prevádzku. Počas trojročného vyšetrovania, na ktorom sa okrem polície z Dumfries a Galloway podieľala aj americká FBI, bolo vykonaných 15 000 výsluchov.
13. novembra 1991 bolo vznesené obvinenie z vrážd proti Abdelovi Bassetovi Ali al-Megrahimovi, líbyjskému príslušníkovi tajných služieb a veliteľovi stráženia Libyan Arab Airlines, ďalej proti Laminovi Khalifah Fhimahovi, vedúcemu pracovníkovi na letisku Luqa na Malte. Ďalej boli od OSN uvalené sankcie na Líbyu, na čele s generálom Muammarom al-Gaddafim. Hlavné pojednávanie prebiehalo na neutrálnej pôde v holandskom Camp Zeist.
31. januára 2001 bol Megrahi odsúdený za vraždu s dobou pobytu 27 rokov vo väzení. Fhimah bol oslobodený. Megrahiho odvolanie bolo zamietnuté 14. marca 2002. Odvolal sa ešte k Európskemu súdu pre ľudské práva, ktorý oslobodenie viny označil za neprípustné. V auguste 2009 bol z humanitárnych dôvodov škótskou exekutívou prepustený Megrahi, pretože má podľa lekárov rakovinu prostaty v konečnom štádiu. Kvôli možnosti prepustenia zo zdravotných dôvodov sa predtým vzdal odvolania proti trestu, ako to vyžadujú britské zákony.
Obete
Z 243 cestujúcich a šestnástich členov posádky neprežil nikto. Podľa vyšetrovania vnikol do trupu lietadla po odpálení bomby a následnom odtrhnutí sa časti lietadla, silný vietor, spôsobený rozdielom tlaku zvonka a vo vnútri stroja, ktorý mohol mať za následok vymrštenie nepripútaných pasažierov z lietadla, kde bola teplota cca −46 °C a následný, približne dvojminútový pád na zem. Obrovský rozdiel zmeny tlaku mohol aj cestujúcim doslova roztrhať vnútorné orgány a spôsobiť smrť.
Podľa lekárskych špecialistov a aj podľa nájdených tiel obetí sa malo za to, že niektorí jedinci neupadli do bezvedomia, prežili výbuch aj následný pád do nižších, na kyslík bohatších výšok, ale už neprežili dopad, alebo neboli včas nájdení. Na telách obetí neboli známky úrazov spôsobené detonáciu, ba ani dekompresie. Niekoľko osôb malo to šťastie, že síce linkou PA 103 letieť mali, ale nakoniec sa tak nestalo. Medzi nimi bola americká štvorčlenná hudobná skupina The Four Tops, ktorá lietadlo vďaka zdržaniu v nahrávacom štúdiu nestihla.
Ďalej potom bývalý člen skupiny Sex Pistols – Johnny Rotten s manželkou Norou, ktorí let nestihli, pretože sa nestihli zbaliť. Jaswant Basuta, ktorý sa po pasovej kontrole opil v odletovej hale, nestihol nástup do lietadla a neskôr, po páde lietadla bol privedený na výsluch, pretože mal na palube batožinu a bol v tej dobe hlavným podozrivým.
Zdroje: thesun.com, britannica.com, bbc.com, independent.co.uk