V triedach sa nachádza budúcnosť našej planéty. Vzdelanie, ktoré žiaci získavajú, sa líši po celej planéte. Takto vyzerajú najlepšie hodnotené, ale aj najprísnejšie školské systémy na svete.
Každá krajina sa snaží vychovať zo svojich študentov produktívnych členov spoločnosti. Chcú ich pripraviť na budúce kariéry, ale aj pomôcť im nájsť si priateľov, vyrovnať sa so stresom, riešiť konflikty. To všetko prináša školské vzdelanie.
Každý štát má svoj spôsob edukovania, niektoré sú v tejto príprave ale viac prísnejšie, niekedy až príliš!
Vzdelanie: Južná Kórea
Južná Kórea je známa svojim prísnym ale efektívnym prístupom ku vzdelaniu. Študenti začnú povinnú školskú dochádzku na základnej škole, ktorá trvá 6 rokov. Pokračujú ďalšie tri roky na druhom stupni, neskôr nasleduje trojročná stredná škola.
Školský rok je rozdelený na dva semestre, hodiny trvajú od 8:00 zväčša do 16:30. Jedna hodina trvá 50 minút, rovnaký čas je vyhradený na obednú prestávku. Po skončení vyučovania sa študenti najedia a pokračujú v štúdiu. Niekto ostane v škole, niekto navštevuje tútora.
Populárne sú študovne, doučovacie školy a kaviarne. Učia sa do polnoci, prídu domov, najedia sa, poprípade si pozrú nejaký seriál a idú späť. Toto sa opakuje 6 dní v týždni.
Vzdelanie je pre Kórejcov veľmi dôležité. Ročne za doučovanie zaplatia neuveriteľných 20 miliárd. Mať skvelé výsledky a byť najlepší v škole je často snom každého rodiča, čo vytvára enormný tlak na ich deti. Z toho vyplýva, že veľké množstvo študentov trpí depresiami a úzkostlivými stavmi. Podľa štúdie vykonanej tento rok, jeden z troch stredoškolákov premýšľal v posledných mesiacoch nad samovraždou. Tieto pocity odôvodnili narastajúcimi akademickými povinnosťami. To viedlo k stresu a úzkosti z rýchlo blížiacej sa budúcnosti.
Vzdelanie: Japonsko
Japonský vzdelávací systém funguje na podobnej báze ako kórejský. Na rozdiel od nich si však stále potrpia na obyčajné pero a papier, preto sa málokedy v triede nájde počítač. Majú veľmi vysokú gramotnosť, až 99% Japoncov dokáže čítať a písať.
Študenti sú pod prísnym dohľadom učiteľov, nosia uniformy a študujú dlho do večera. Ani oni však neuniknú problémom. V tomto prípade sa jedná o častú šikanu. Dôvodom je často neschopnosť udržať krok so spolužiakmi.
Vzdelanie: Singapur
Singapurské školy prekvitajú pragmatickosťou. Vyučovanie je príliš špecializované, rigidné a elitárske, čo znamená, že na kreatívne myslenie sa kladie malý dôraz. Táto kritika viedla k nedávnej diskusii odborníkov o prípadných zmenách. Majú sa viac zamerať na kreatívne a kritické myslenie a získavanie celoživotných zručností, alebo ostať pri overenom učení naspamäť?
Napriek tomu mnoho singapurských detí naďalej čelí vysokému tlaku rodičov a učiteľov, ktorí od nich chcú, aby excelovali. To vedie i k fyzickým trestom. V Singapure je totiž zákonom povolené využívať telesné tresty na nápravu správania chlapcov na školách.
Vzdelanie: Hong Kong
Hong Kong je známy vysoko stresovým vzdelávacím systémom. Študenti od 6 rokov dostávajú denne domáce úlohy, ktoré zaberú niekoľko hodín na vypracovanie. Tie musia každý deň dokončiť, aby držali krok s priebežným hodnotením, ktoré vyžaduje škola i samotná vláda.
Vysoké skóre je v súčasnosti pre študentov zásadné nielen preto, aby si získali srdcia svojich rodičov, ale aj aby zapadli do systému, ktorý odmeňuje poslušných a trestá tých, čo sú pozadu.
Vzdelanie: Fínsko
Študenti vo Fínsku majú k dispozícii čas a priestor na pochopenie učiva. Veľký dôraz sa kladie na porozumenie základov. Vzdelávací systém vo Fínsku je presný opak tých, ktoré sme spomínali vyššie.
Študenti sa učia vlastným tempom. Učitelia tu nemajú takú veľkú autoritu ako vo väčšine ázijských krajín. Napriek tomu sú žiaci známi vysokou čitateľskou gramotnosťou aj vysokou životnou spokojnosťou. Inými slovami, existuje tu rovnováha medzi školou a voľným časom. Navyše, táto vyrovnanosť pokračuje i v budúcnosti, a to tak, že venujú rovnakú pozornosť práci aj súkromnému životu.
Nie všetko, čo sa vo Fínsku praktizuje, sa však v nedávnych prieskumoch odzrkadľuje pozitívne. Zistilo sa, že dochádza k postupnému vyraďovaniu autorít. Menej štruktúrované školské prostredie je vraj škodlivé pre kognitívny úspech.
Mohlo by Vás zaujímať:
Zdroje: thestudentroom.co.uk, onedio.com, asiasociety.org, en.yna.co.kr, jpinfo.com, tutopiya.com, theconversation.com, k12academics.com, hongkongfp.com, bigthink.com, newnordic.school | Foto: china.org, CNBC, interac, SGTN, NPR, morganable